Tytuł badania: Monitoring trendów edukacyjnych – Jak kształcić na potrzeby gospodarki opartej na innowacjach?
Zamawiający: Politechnika Warszawska. Raport stanowi część badań „Analiza potrzeb i oczekiwań pracodawców absolwentów Politechniki Warszawskiej” realizowanych w ramach projektu „NERW 2 PW. Nauka – Edukacja – Rozwój – Współpraca”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
Cel: identyfikacja kierunków rozwoju kształcenia na Politechnice Warszawskiej w kontekście potrzeb gospodarki opartej na innowacjach. W cel główny badania wpisują się trzy cele szczegółowe:
CS1. Identyfikacja specyfiki gospodarki opartej na wiedzy (definicja, charakterystyka).
CS2. Identyfikacja trendów edukacyjnych w szkolnictwie wyższym w zakresie wdrażania nowoczesnych metod kształcenia na uczelniach badawczych.
CS3. Identyfikacja kierunków rozwoju kształcenia na Politechnice Warszawskiej: sformułowanie zaleceń.
Rezultat: W raporcie dokonano przeglądu praktyk 22 uczelni Europy i USA:
Aalborg Universitet (AAU), Dania
Aalto University, Finlandia
Maastricht University, Holandia
Universiteit Twente, Holandia
Technische Universitaet Berlin (TU Berlin), Niemcy
Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule (RWTH Aachen), Niemcy
Technische Universität Dresden, Niemcy
Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg, Niemcy
Politecnico di Milano (PoliMi), Włochy
Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet (NTNU), Norwegia
Chalmers Tekniska Hoegskola, Szwecja
University College London (UCL), Wielka Brytania
Leeds University, Wielka Brytania
Massachusetts Institute of Technology (MIT), USA
California Institute of Technology (Caltech), USA
W raporcie omówiono najciekawsze z perspektywy uczelni technicznej oraz uczelni badawczej innowacyjne formy kształcenia: problem-based learning, research-based learning, formy zdalne i mieszane (blended learning) a także inne formy, jak np. flipped classrom, wirtualne laboratorium, aplikacje, gry symulacyjne, filmy decyzyjne , a także przykłady stosowania otwartych zasobów (tj. otwarty dostęp do źródeł umożliwiających samodzielną naukę, często również osobom spoza uczelni).
W nowoczesnych formach kształcenia istotna jest nie tyle metodyka ale cały ekosystem: od współpracy z partnerami otoczenia społeczno-gospodarczego uczelni, przez wsparcie kadry (merytoryczne w rozwoju nowych metodyk, techniczne w praktycznej ich realizacji), rozbudowy przestrzeni edukacyjnej wspierającej realizację innowacyjnych metod oraz badania i analizy prowadzone przez uczelnie nt. skuteczności prac (ewaluacje) oraz potrzeb i oczekiwań partnerów uczelni.
Kliknij na okładkę, aby otworzyć publikację.