Site Loader
REZERWACJA PRZESTRZENI
PW CPR - ul. Rektorska 4, 00-614 Warszawa

Kurs realizowany przez Rektorski Zespół ds. Innowacyjnych Form Kształcenia INFOX, ma na celu podniesienie kompetencji nauczycieli akademickich PW w zakresie innowacyjnych umiejętności dydaktycznych (nowoczesnych form kształcenia), które zostaną wdrożone w proces dydaktyczny.

Kurs składa się z 2 etapów:

  • etap I – cykl warsztatów z umiejętności miękkich niezbędnych w procesie dydaktycznym,
  • etap II – praktyczne zastosowanie uzyskanych umiejętności w trybie learning-by-doing pod nadzorem instruktorów z zespołu INFOX podczas prowadzenia zajęć z grupami studenckimi.

Kurs obejmuje 42 godziny lekcyjne, z czego 30 godzin zajęć obligatoryjnych oraz 12 godzin zajęć do wyboru. Opis szczegółowy w dalszej części.

W związku z dużym zainteresowaniem planowane jest uruchomienie drugiej grupy na kurs w trybie intensywnym w dniach 3-7.07 (pon.-pt., 7-8 godz./dzień)

BARDZO WAŻNE!!!

Wymagania względem uczestników Projektu – nauczycieli akademickich podnoszących kompetencje:

  • Zgłoszenie się poprzez Formularz
  • Wzięcie udziału w badaniu kompetencji „na wejściu” i „na wyjściu”
  • Złożenie Oświadczenie uczestnika Projektu i przekazanie danych osobowych
  • Wzięcie udziału przynajmniej w 80% zajęć w ramach wybranego kursu
  • Przeprowadzenie zajęć ze studentami (min. 1 semestr) z wykorzystaniem nabytych kompetencji, w okresie realizacji Projektu (do lutego 2019 r.), co zostanie udokumentowane, np. w sylabusie, karcie egzaminacyjnej etc.

Zgłoszenia na kurs odbywają się poprzez wypełnienie do 12 czerwca 2017 r. formularza dostępnego pod wskazanym linkiem – https://goo.gl/forms/VARnfK1VOu0JWpvO2

W dniach 13-19 czerwca 2017 r. przeprowadzony zostanie bilans kompetencji wśród zgłoszonych osób. Otrzymają one, na podany w Formularzu adres e-mail, obowiązkową do wypełnienia ankietę. Wyniki bilansu stanowić będą podstawę do stworzenia list uczestników poszczególnych kursów, które zostaną przekazane do weryfikacji przez władze wydziałów. Dziekan/prodziekan zaświadczy, iż podniesienie kompetencji przez wskazanych nauczycieli akademickich we wskazanym obszarze wynika z potrzeb dydaktycznych wydziału i zostanie praktycznie wykorzystane w kształceniu studentów. Listy uczestników, zatwierdzone ostatecznie przez Kierownika Projektu, zostaną ogłoszone do 26 czerwca 2017 r. Kursy zostaną uruchomione w przypadku zebrania minimalnej liczby uczestników, tj. 8 osób.

Zajęcia odbywać się będą w budynku Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii PW ul. Rektorska 4. Numery sal podane zostaną w późniejszym terminie (bezpośrednio uczestnikom).

Szczegółowe informacje można uzyskać, kontaktując się z Działem Wsparcia Edukacji CZIiTT PW: dwe.cziitt@pw.edu.pl; tel. 22 234 1423 lub 22 234 5993.

Projekt Politechniki Warszawskiej „Kompetentny wykładowca – wysoki poziom nauczania”

Jednostka realizująca zadanie w ramach projektu: Rektorski Zespół ds. Innowacyjnych Form Kształcenia

KURS Z ZAKRESU INNOWACYJNYCH FORM KSZTAŁCENIA

Kurs (szkolenie) realizowany pod egidą Rektorskiego Zespołu ds. Innowacyjnych Form Kształcenia INFOX dotyczy wdrożenia nowoczesnych form kształcenia w aktualny proces dydaktyczny. W skład szkolenia wchodzą następujące etapy:

  • etap I – cykl warsztatów przygotowująco-uzupełniających z umiejętności miękkich niezbędnych
    w procesie dydaktycznym,
  • etap II – praktyczne zastosowanie uzyskanych umiejętności w trybie learning-by-doing pod nadzorem instruktorów z zespołu INFOX podczas realizacji projektu z grupami studenckimi (na jednego uczestnika szkolenia przypadać będzie jeden instruktor z zespołu INFOX oraz jedna grupa studencka).

ETAP I

Opracowany został zestaw warsztatów obowiązkowych i uzupełniających umiejętności uczestnika projektu w zakresie kreatywnego rozwiązywania problemów oraz wprowadzania innowacyjnych form kształcenia. Oprócz zestawu obowiązkowego, każdy z uczestników wybierze zestaw najbardziej odpowiadający jego potrzebom i charakterystyce prowadzonych zajęć. Kurs został przygotowany przez zespół INFOX na bazie dwuletniego doświadczenia w prowadzeniu Kreatywnego Semestru Projektowego, interdyscyplinarnego projektu zespołowego opartego o metodyki Problem Based Learning i Design Thinking.

Zakres kursu

  1. Kurs wprowadzający: przegląd innowacyjnych i kreatywnych metodyk kształcenia (Problem Based Learning, Design Thinking, Blended Learning i inne); znaczenie prototypowania, pracy zespołowej i tutoringu. (5 x 6h lekcyjnych) – zajęcia obowiązkowe
  2. Kursy uzupełniające – obieralne (2 z 4 do wyboru):
    1. Kreatywność w projektowaniu (6h lekcyjnych)
    2. Modele kształcenia przy zastosowaniu metodyki PBL – analiza przykładów z uznanych ośrodków akademickich (6h lekcyjnych)
    3. Narzędzia informatyczne wykorzystywane w nauczaniu opartym o metodykę PBL
      (6h lekcyjnych)
    4. Jak przejść od pomysłu do realizacji – aspekty biznesowe projektów realizowanych
      z wykorzystaniem metodyki PBL (6h lekcyjnych)

Uczestnik szkolenia będzie miał podstawową wiedzę dotyczącą przeglądu innowacyjnych metod kształcenia stosowanych obecnie w edukacji i będzie przygotowany do przeprowadzenia zajęć ze studentami z wykorzystaniem wybranego typu metodyk rozwiązywania problemów, przedstawionych na kursach obowiązkowych i obieralnych. Ponadto, będzie potrafił wskazać różnice pomiędzy wskazanymi metodami dydaktycznymi. W ramach kursów obowiązkowych uczestnik zyska wiedzę dotyczącą technik tworzenia prototypów, a także pozna zalety i wady szybkiego prototypowania w procesie dydaktycznym. Zapozna się także ze znaczeniem pracy zespołowej, technikami “przełamywania lodu” w kontaktach między studentami (w tym rozwiązywania konfliktów), istotnością występowania zróżnicowanych ról w grupie. Kursy obieralne wzbogacą tę wiedzę o kreatywność w projektowaniu, studium stosowalności wybranych metod w dużych ośrodkach akademickich w Polsce i na świecie, wsparcie informatyczne studenta i nauczyciela w pracy grupowej, a także aspekty biznesowe, niezbędne do przejścia do  fazy utworzenia start-upu.  Uczestnik będzie w stanie przygotować temat problemu (projektu) mającego zostać wydawanym grupie studenckiej (prowadzonej w ramach II ETAPU szkolenia jak i grupom studenckim w dalszej pracy dydaktycznej) w taki sposób, aby z treści zadania problemowego nie wynikało oczywiste rozwiązanie. Uczestnik pozna metody aktywizacji studentów do uczestnictwa w dyskusji, formułowania i uzasadnia opinii w taki sposób, aby studenci byli w stanie: dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne rozpatrywanego problemu, ocenić zaprojektowany produkt lub usługę wziąwszy pod uwagę aspekty pozatechniczne (w tym m.in.: ekonomiczne i organizacyjne), dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację problemu, ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi do rozwiązania problemu, zaprojektować oraz zrealizować prototyp rozwiązania zadanego problemu oraz dokonać jego testowania na wiarygodnej grupie odbiorców produktu lub usługi mogących stanowić rozwiązanie danego problemu. Co istotne dla dalszej pracy dydaktycznej, uczestnik będzie mógł zastosować uzyskaną wiedzę przy tworzeniu sylabusa nowego przedmiotu, bądź modyfikacji zasad istniejącego przedmiotu w taki sposób, aby przedmiot ten nie tylko był atrakcyjny dla studentów, ale także zwiększał znaczenie pracy zespołowej, samo-kształcenia, kreatywności studenta oraz aktywizującego sposobu nauczania przez nauczyciela akademickiego (uczestnika).

ETAP II

Celem drugiego etapu jest praktyczne zastosowanie i utrwalenie umiejętności uzyskanych w etapie pierwszym poprzez przygotowanie oraz przeprowadzenie pilotażowych zajęć z wybraną grupą studentów, pod nadzorem opiekuna charakteryzującego się dłuższym doświadczeniem w zakresie przeprowadzanych zajęć (instruktora z zespołu INFOX). W zajęciach tych uczestnik wykorzysta poznane w ramach pierwszego etapu techniki i zdobyte umiejętności.

W początkowej fazie realizacji etapu drugiego uczestnik, pod opieką instruktora z zespołu INFOX, będzie wykorzystywał – w ramach realizacji wybranych zajęć – poznane metodyki z zakresu pracy grupowej oraz PBL. Działania te związane będą zarówno z reorganizacją planu zadań, które będą realizować studenci, jak też formą organizacji pracy w zespołach oraz nadzorowania i oceniania.

W drugiej fazie realizacji etapu drugiego uczestnik samodzielnie, ale korzystając z pomocy i rady opiekuna (instruktora z zespołu INFOX), przeprowadzi zajęcia według nowego, zaproponowanego schematu. W ten sposób zdobyta wiedza zostanie sprawdzona i utrwalona w trybie learning-by-doing, Istotnym elementem tych działań będą opinie przekazywane przez opiekuna uczestnikowi projektu (komentarze w oparciu o zasadę “sprzężenia zwrotnego”).

WDROŻENIE

Uczestnicy projektu zobowiązani są do zastosowania zdobytych kompetencji poprzez poprowadzenie zajęć z wykorzystaniem nowych umiejętności jeszcze podczas trwania projektu. Po wdrożeniu opiekun i uczestnik, przy udziale studentów, dokonują ewaluacji zakresu i skutków wprowadzonych zmian zarówno w zakresie rozwoju umiejętności zawodowych nauczyciela jak i dodatkowych efektów kształcenia uzyskanych przez studentów w stosunku do stanu referencyjnego.

Post Author: Mac Ivan